معیارهای ارزیابی جایزه جهانی MAKE
جایزه جهانی MAKE در 4 لایه و بیش از 150 شاخص ارزیابی به بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت سازمان از دیدگاه دانشمحور میپردازد. در حقیقیت ارزیابی جهانی MAKE به دنبال هدایت موثر سازمانها در مسیر خلق ارزش از دانش و سرمایههای دانشی است و در این راه کلیه ارکان سازمانی را با نگاه دانشی مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار داده و با تشریح موقعیت سازمان و ارائه راهکارهای پیشنهادی مبتنی بر تجربیات سازمانهای پیشرو دنیا به سازمانهای شرکتکننده کمک مینماید تا مسیر خلق ارزش از دانش را با اطمینان و سرعت بیشتری طی نمایند. الگوی ارزیابی جهانی MAKE که با بررسی بیش از 100 الگوی معتبر عملیاتی مدیریت دانشمحور در سازمانهای دنیا و با بهرهگیری از نظرات صدها مدیر و مشاور برجسته سازمانهای پیشرو دنیا و پس از بیش از یک سال و نیم مطالعه و بررسی از سال 1996 تا 1998 طراحی گردیده است، شامل بیش از 150 شاخص عملیاتی است که در 8 محور اصلی کلیه ابعاد مورد نیاز جهت تحقق مدیریت دانشمحور را از فرهنگ و اعتقاد عملیاتی به نقش راهبردی دانش در پبشبرد اهداف کسب و کار؛ رهبری موثر سازمانی در مسیر دانشمحور؛ جایگاه نوآوری در ارائه خدمات و محصولا ت سازمان؛ مدیریت سرمایههای فکری سازمان؛ ایجاد محیط تعاملی برای تسهیم دانش؛ یادگیری و تغییر رفتار سازمان مبتنی بر دانش؛ مدیریت دانش ذینفعان و مشتریان سازمان تا در نهایت مدیریت خلق ارزش از دانش به طور دقیق مورد بررسی قرار میدهد. الگوی ارزیابی جهانی MAKE طی 16 دوره برگزاری مستمر به عنوان بزرگترین و معتبرترین ارزیابی جهانی در حوزه مدیریت دانشمحور سازمانی شناخته شده است. در ادامه محورهای هشتگانه ارزیابی جهانیMAKE تشریح میگردد:
1 - محور توسعه توانمندیهای دانشکاران سازمان از طریق راهـبری مدیریت ارشد
2 - محور ایجاد و حفظ فرهــنگ دانشمحور سازمانی
3 - محور ایجاد و حفظ محیطی تعامـــــــــــلی برای تسهیم دانش
4 - محور ارتقای توانمندی سازمانی در توسعه محصولات/ خدمات/ راهکارهای دانشمحور
5 - محور مدیریت و بیشینهسازی سرمایههای فکری سازمان
6 - محور ایجاد و حفظ سازمـــان یادگیرنده
7 - محور مدیریت دانش مشتریان به منظور خلق ارزش و سرمایه فکری سازمانی
8 - محور مدیریت دانش سازمانی به منظور خلق ارزش برای سهامداران/ ذینفعان سازمان (و یا جامعه)
کل مطلب را می توانید از لینک زیر دریافت نمایید
